Du är här:

Är socker i frukt och bär nyttigare än tillsatt socker?

Kroppen kan inte känna skillnad på om sockret kommer från tillsatta sockerarter eller från naturligt förekommande sockerarter från t.ex. frukt och bär.

När man talar om socker handlar det ofta om det vita sockret (sackaros), som man använder i hushållet eller som finns tillsatt i livsmedel. Men socker finns också naturligt i många livsmedel från växtriket. Kroppen kan dock inte känna skillnad på om sockret kommer från sockerbetor eller t.ex. från vindruvor, eftersom sammansättningen med 1 del glukos och 1 del fruktos är samma. Likväl skiljer man på tillsatta sockerarter och naturligt förekommande sockerarter från t.ex. frukt och bär i kostrekommendationer för sockerintag. Man bör få högst 10% av den dagliga energin från tillsatt socker, medan det inte finns någon övre gräns för det socker som finns naturligt i exempelvis frukt. Utöver socker innehåller frukt, bär och grönsaker också vitaminer och mineraler.

Enligt EU:s regler om märkning av livsmedel ska en produkts totala innehåll av sockerarter per 100 gram framgå av näringsdeklarationen. Det gäller alltså både de tillsatta och de naturligt förekommande sockerarterna.

Vilka typer av tillsatta sockerarter som ingår i produkten ska framgå av produktens ingredienslista. Om sockerarterna är tillsatta en annan ingrediens, som finns i produkten, så ska namnet på den ingrediensen framgå av ingredienslistan.
Produktens totala innehåll av socker ska alltid framgå av näringsdeklarationen.