Samlad svensk sockerproduktion stärker konkurrenskraften

Villkoren för sockerindustri och betodlare har ändrats på den europeiska sockermarknaden. För att stärka konkurrenskraften på en liberaliserad sockermarknad planerar Nordic Sugar nu att samla den svenska produktionen i Örtofta och därmed stänga fabriken i Arlöv. Ett formellt beslut har ännu inte fattats.
02.02.2018|RSS|

Nordic Sugar har gjort en effektiviseringsstudie på sin företagsstruktur i Sverige. Denna visar att omfattande besparingar och effektiviseringar kan uppnås om den svenska produktionen samlas på sockerfabriken i Örtofta. Nordic Sugar kommer därför nu att ansöka om bygg- och miljötillstånd för en planerad ändring av produktionen i Örtofta.
Formellt beslut om en flyttning av all verksamhet i Arlöv har ännu inte fattats.

Investering i framtiden
Nordic Sugar planerar för omfattande investeringar i Örtofta - cirka 1 miljard kronor planeras att bli investerade i fabriken under de kommande fyra åren.

Under dessa år startar en övergångsperiod när produktionen på fabriken i Arlöv fortsätter.

Katarina Silfversparre, VD Nordic Sugar AB säger:

- Med de planerade åtgärderna bygger vi både en stark svensk framtidsanpassad produktionsstruktur och, i kombination med vår breda palett av produkter med hög kvalitet och service, stärker vi vår konkurrenskraft.

- En konsolidering kommer att betyda en minskning av antalet medarbetare i Sverige. Vår ambition är att hantera en stängning av fabriken i Arlöv med intern rörlighet och naturlig avgång.

För mer information kontakta:
Katarina Silfversparre, VD Nordic Sugar AB, tel. 040-537000
Mariann Mellström, presskoordinator, Nordic Sugar, tel. 0709-537124