Nordzucker tillkännager utnämningar i företagsledningen

Styrelseordförande i Nordzucker AG, Hans-Christian Koehler, tillkännager vem som ska efterträda Hartwig Fuchs, CEO under många år, på hans båda poster företaget.
18.10.2017|RSS|

Lars Gorissen (45) kommer per den 1 mars 2018 att bli talesman för Nordzuckerkoncernens företagsledning och överta de nuvarande CEO-funktionerna. Han kommer därutöver fortsatt att ansvara för koncernes agrifunktion såsom Chief Agricultural Officer (CAO) i företagsledningen.

Erik Bertelsen (57) är per den 1 november 2017 utnämnd till Chief Marketing Officer (CMO) och därmed ledamot i företagsledningen med ansvar för Sales & Marketing. Han har hittills lett Nordzuckerkoncernen Salesfunktion och rapporterat direkt till CMO.

“Styrelsen är övertygad om att vi med utnämningen av Lars Gorissen och Erik Bertelsen har rätt kurs för framtiden. Lars Gorissen har arbetat i företaget sedan 2008. Som CAO har han framgångsrikt anpassat betförsörjningen till nya tider och genom attraktiva kontraktsmodeller samtidigt säkerställt ett långsiktigt partnerskap med betodlare och våra aktieägare“, säger Hans-Christian Koehler och fortsätter: “Med Erik Bertelsen får vår viktiga funktion Sales & Marketing en erfaren ledare. Han kan våra marknader och har mycket bra relationer till våra kunder. Jag är väldigt nöjd med att vi har kunnat tillsätta båda posterna med medarbetare från de egna leden.“

Hartwig Fuchs (CEO), som kommer att avgå som CEO den 28 februari 2018, välkomnar styrelsens beslut: “Båda kollegorna är ett utmärkt val och jag är mycket glad att de kommer att ansvara för dessa funktioner i framtiden.“