Dansukker Från Sverige

Dansukker strösocker Från Sverige finns redan i handeln och inom kort lanserar Nordic Sugar även snabbitsocker med den nya ursprungsmärkningen, som tydligt visar att sockret kommer från svenska gårdar.
18.01.2017|RSS|
Dansukker bitsocker med det tydliga märket i blått och gult gör det enkelt att hitta produkterna i de svenska butikernas hyllor och diskar.

Ursprungsmärkningen ”Från Sverige”, som lanserades under 2016, är ett svar på konsumenternas ökade efterfrågan på svenskproducerade livsmedel.  Dansukker strösocker är sedan några år tillbaka märkt med ”svenskt socker”, runt årsskiftet kompletterades förpackningen med den nya ursprungsmärkningen Från Sverige. Sortimentet med ursprungsmärkta sockerprodukter kommer att ökas successivt, och snart lanseras Dansukker snabbitsocker.

Svenska sockerbetor
Det är råvarans ursprung och dess vidare förädling, som avgör om en produkt får märkas med ursprungsmärkningen.  Råvaran i Nordic Sugars produkter är primärt sockerbetor, som omsorgsfullt odlats av närmare 1 650 svenska betodlare på gårdar i framförallt Skåne och därefter vidareförädlade på våra sockerfabriker i Örtofta och Arlöv.

- Vi stödjer arbetet med Från Sverige-märkningen och ser positivt på att vi kan erbjuda produkter som motsvarar de krav märkningen ställer. Undersökningar visar att 9 av 10 konsumenter är positiva till produkter med svenskt ursprung och vill gynna svenska bönder och inhemsk livsmedelsproduktion. Med ursprungsmärkningen på våra förpackningar underlättar vi för konsumenterna att göra medvetna val, säger Marketing Manager Angela Everbäck.

Från Sverige
Bakom den nya ursprungsmärkningen Från Sverige står företaget Svenskmärkning AB, som ägs av Livsmedelsföretagen Li, Svensk Dagligvaruhandel och LRF. Läs mer om märkningen här: https://fransverige.se/

Faktaruta om Från Sverige
För att få märka en produkt med märket ”Från Sverige” krävs att:

• råvaran odlats i Sverige
  • all förädling och paketering skett i Sverige.
  • kött-, ägg-, fisk-, skaldjurs-, fågel- och mjölkråvara alltid är 100 % svenskt, även i sammansatta produkter.
  • minst 75% är svenskt i så kallade sammansatta produkter. Korv, bröd, ost, müsli, fruktyoghurt eller en kaka med choklad är några exempel på sammansatta produkter.
  • alla djur är födda, uppfödda och slaktade i Sverige.

Kontakt:

Angela Everbäck
Angela EverbäckMarketing/Marketing ManagerTel: +45 32662786Mobil: +46 709 537069 Mail: angela.everback@nordzucker.com