Cookies på Nordic Sugars webbplatser
På vår webbplats använder vi cookies (eller kakor) för att samla in statistisk information så att vi kan optimera användningen av vår webbplats. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du också användningen av cookies. Läs mer om vår cookiepolicy och instruktioner till hur du raderar cookies.
Acceptera cookies
  
Du är här:

Socker och hälsa

Intresset för hälsa är stort. Nästan dagligen kan man i media läsa om hälsa. Man refererar till nya undersökningar, olika typer av experter uttalar sig och människor berättar om sina nya sundare liv. 

Debatten om hälsa har många sidor, men det är inte alla som har vetenskapligt stöd. Det vill vi gärna göra något åt. Därför försöker vi med den här sidan att belysa de vanligaste frågorna om socker och på det viset bidra till en mer nyanserad debatt.

Hur mycket socker kan ingå i en sund kost? Enligt officiella kostrekommendationer bör högst 10 % av det totala dagliga energiintaget komma från tillsatt socker. Det betyder att den mängd socker man kan äta beror på den enskildes energibehov och energiförbrukning. I genomsnitt motsvarar 10 % för förskolebarn ca 30–40 gram socker per dag, för skolbarn 45–60 gram och för vuxna 50–70 gram beroende på kön.

Det är till exempel 50 g tillsatt socker i var och en av följande produkter: ½ l sockersötad läsk, 60 g karameller, 120 g vingummi, 100 g lakrits, 150 g mjuk kaka eller 135 g cornflakes med socker.

  • Varför är det socker i livsmedel?
    Varför är det socker i livsmedel?
    Utöver att tillföra sötma bidrar socker till fler av matens sensoriska egenskaper som färg, konsistens, doft och smak. Socker är också ett naturligt konserveringsmedel.
  • Hur mycket socker är det i frukt, grönsaker och bär?
    Hur mycket socker är det i frukt, grönsaker och bär?
    Socker förekommer naturligt i frukt, bär och grönsaker i varierande mängder. Det högsta innehållet av socker finns dock i sockerbetor och sockerrör.
  • Är socker i frukt och bär nyttigare än tillsatt socker?
    Är socker i frukt och bär nyttigare än tillsatt socker?
    Kroppen kan inte känna skillnad på om sockret kommer från tillsatta sockerarter eller från naturligt förekommande sockerarter från t.ex. frukt och bär.
  • Blir man fet av socker? - Både ja och nej
    Blir man fet av socker? - Både ja och nej
    Man ökar i vikt om man intar mer energi än man gör av med. Därför handlar det först och främst om att hitta sin energibalans.
  • Äter vi mer socker än förr?
    Äter vi mer socker än förr?
    Debatten kan ge intrycket av att vi äter mer socker än förr, men statistiken säger något annat.
  • Är socker ohälsosamt?
    Är socker ohälsosamt?
    Det är viktigt att se kostvanor och livsstil som en helhet, och inte bara fokusera på en enda faktor.
  • Är socker 'tomma kalorier' ?
    Är socker 'tomma kalorier' ?
    Om socker är ”tomma kalorier” beror på sammansättningen av livsmedlen eller måltiden.
  • Betyder "lågt sockerinnehåll" färre kalorier?
    Betyder "lågt sockerinnehåll" färre kalorier?
    "Lågt sockerinnehåll" eller liknande påståenden betyder inte alltid färre kalorier. Därför är det viktigt att titta på näringsdeklarationer och det totala energiinnehållet per 100 gram.
  • Får man hål i tänderna av socker?
    Får man hål i tänderna av socker?
    Frekvent intag av livsmedel som innehåller socker och stärkelse kan öka risken för hål i tänderna, speciellt för människor med dålig munhygien.
  • Kan man få diabetes av att äta socker?
    Kan man få diabetes av att äta socker?
    Typ 2-diabetes är en så kallad livsstilssjukdom, som är relaterad till övervikt, för lite motion och genetiska faktorer.
  • Ger socker stora blodsockersvängningar?
    Ger socker stora blodsockersvängningar?
    Blodsockersvängningar efter måltiden är naturliga. Om man i övrigt är frisk reglerar kroppen själv blodsockernivån mellan måltiderna.
  • Är brunt socker mer hälsosamt än vitt?
    Är brunt socker mer hälsosamt än vitt?
    Brunt socker innehåller små mängder mineraler, men bidraget till det rekommenderade dagliga intaget är försumbart. Därför kan man inte säga att brunt socker är mer hälsosamt än vitt socker.
  • Blir barn hyperaktiva av socker?
    Blir barn hyperaktiva av socker?
    I vetenskapliga undersökningar har man inte funnit något samband mellan barns intag av socker och koncentrationsproblem eller beteende.
  • Kan man bli beroende av socker?
    Kan man bli beroende av socker?
    Specifika matvaror eller näringsämnen (undantaget koffein) orsakar inte människor samma beroende som rusmedel.